Lidköpings kommunfullmäktige 27 okt – Premiär

Idag var det premiär för alla som är nyinvalda i Kommunfullmäktige och även om det rapporterats strul med att få kallelser och dokument till både ordinarie ledamöter och ersättare så gick det sen som tåget.

Bild från Kommunfullmäktige i Lidköping

Premiär för många nya i Kommunfullmäktige Lidköping.

Det här är Vänsterpartiets första försök att rapportera från Kommunfullmäktige på hemsidan och vi har som målsättning att rapportera från alla uppdrag Vänsterpartiet har i Lidköping. Använd gärna kommentarsfältet eller vår Facebooksida om du har frågor eller vill tycka till om våra rapporter.

Nedan kommer ett sammandrag av dagordningen med kommenterar från mig som satt som åhörare, nästa gång kanske någon annan rapporterar på något annat sätt. För hela dagordningen och bakgrunderna till varje punkt, ladda ner den fulla kallelsens som pdf på kommunens hemsida: https://eservice.lidkoping.se/meetingportal/DownloadFile.aspx?propIds=10209337&instanceId=5

Vänsterpartiets representanter i Kommunfullmäktige numera heter Claes-Göran Borg, Ann-Carin Landström, Mattias Pettersson och Jenny Hallström, samtliga var uppe i talarstolen och presenterade sig vid punkt elva i dagordningen då alla ledamöter fick göra en kort presentation. Något som förvånade undertecknad under presentationerna var hur viktigt det verkar vara att man är född, uppväxt och gärna bott i Lidköping hela sitt liv. Det lät som om det skulle vara en merit när de som uppfyllde kriterierna radade upp dem från talarstolen.

Claes-Göran Borg presenterade sig som ny i kommunfullmäktige men gammal i gemet eftersom han har 28 år i Landsting- och Regionfullmäktige, det var också därför han rapporterade om jäv vid punkt arton på dagordningen, eftersom han satt med i Regionfullmäktige och inte kan vara med och ge sig själv ansvarsfrihet. Claes-Göran redovisade också att han är född och uppväxt på Kinnekulle.

Ann-Carin Landström har suttit 12 år i kommunfullmäktige och berättade från talarstolen att hon brinner för barn-, ungdoms- och skolfrågor. Hon har suttit med i nämnder som berör dessa ämnen tidigare och vurmar också för jämställdhets- och rättvisefrågor.

Mattias Pettersson är ny i Kommunfullmäktige och brinner framförallt för miljö- och djurrättsfrågor. Han har länge varit politiskt intresserad och Lidköpingsbo sedan sju år.

Jenny Hallström gör också sin första period i Kommunfullmäktige men har erfarenhet från nämndarbeten tidigare. Kultur och jämställdhet är viktiga frågor för Jenny.

Den stora begivenheten under detta första Kommunfullmäktige för mandatperioden var annars lottningen mellan Alliansen och Sverigedemokraterna vid de stora nämnderna. Enligt förfarandet så stod det lika mellan dessa två parter när man skulle fördela det elfte mandatet i alla nämnder som har elva eller fler ledamöter, och man lottar både nummer elva ordinarie ledamot och nummer elva ersättare. Och där plockade Sverigedemokraterna verkligen fram hartassen, det måste vara helt unikt i liknande lottningar att ett parti vinner åtta av åtta ordinarie platser, plus två av ersättningsplatserna. Hade man varit konspiratoriskt lagd hade man velat undersöka både urnan och de bollarna som användes vid lottningen.

Sen gick allt enligt plan under mötet verkade det som från åhörarplats. Miljöparitet röstade som enda parti emot förslaget om fortsatt finansiering om E20. Diskussionen uppstod mellan S och Kd när man diskuterade en fond för tidiga insatser för barn och ungdomar, men när man röstade var alla för förslaget. Vid den punkten fick man också se Claes-Göran Borg i talarstolen och han gav ett kompetent och påläst intryck och Vänsterpartiet är i goda händer under denna mandatperiod förstår man.

Vid budgetrapporterna var Moderaterna upprörda över att vi inte hade nått upp till målsättningarna, vilket fick mig att undra om Moderaterna är medvetna om varför man sätter höga mål, men det det blev ändå enhälligt bifall.

När det gällde medborgarförslagen delegerades beslut på dessa i samtliga fall till berörd nämnd som endast behövde meddela beslutet till Kommunfullmäktige.

Detta Kommunfullmäktige kändes mer som formalia och jag som åhörare lärde mig i alla fall att det går inte att hänga med om man inte läst igenom den detaljerade kallelsen, eftersom många punkter bara hänvisades till vid namn eller nummer, utan att detaljerna redovisades. Och för alla på plats är det säkert tacksamt eftersom mötet ändå tog fyra timmar inklusive 45 minuter buffépaus.